Den här helgen som var gjorde vi ingenting på fredagen och inget på lördagen..vi kunde inte komma på vad vi kunde göra eftersom vi har en tajjt budget! annars hade de bara varit att gå till paceville och gå loss där lite! men såna saker får vi vänta med. men på lördag kväll pallade jag och killarna inte bara sitta inne hela helgen så vi bestämde oss för att dra till Birzibugga. Vi hade sett att det skulle vara fint och typ genomskinligt vatten. 
Bussen tog vi vid två tiden på söndagen. Man är så himla seg på att komma iväg här, tror de e vi som e lite lata. för vi bestämde att vi egetnligen skulle åka vid ett...men så blev de inte. 
vi tog först bussen från oss till Valetta. nr 12. sedan frågade vi oss runt lite vilken buss vi skulle hoppa på. dem har ett lite annorlunda bussförbindelser här och färden är helt olik den i t ex Göteborg. 
på buss 82 satte vi oss och resan började. Det tog kanske 25 min på bussen och det var en trevlig trip. Vi åkte förbi en sjukt stor skrot, såg oljeriggarna och man kommer ut på "landet" vilket är en skönare känsla och man känner att det är renare luft till och med. Så de gillas! (Y) Dessvärre var jag inte snabb nog att hitta mobilen till att fotografera de!
Något sa oss att ändhållsplatsen kommer komma snart så då hoppade alla av bussen. Nu var vi då framme. Då möts vi av en någorlunda stor strand, palmer och en bit bort ser vi fartygscontainrarplats. jag kan inte komma på vad de kan heta! Det passade inte direkt in just där tyckte jag. Jag menar att Malta har inte de mesta sandstränder utan mest stenar och klippor. Självklart finns det sandstränder med. Dock har vi bosatt oss på helt fel ställe när de gäller de, men som tur är tar det inte lång tid till närmsta iaf ;)
nedanför  följer några bilder av vår tripp
 
 
 
 
Som ni ser här står färjesaken högt och ståtligt här. 
På bilden syns Mikael och Masa med. Jag tycker nästan att bilden gör sig inte rättvis eftersom det ser ganska kallt ut. Visst, de blåste. men det var fortfarande rätt behagligt.
 
 
 
 
 
Här är en del av sandstranden och en volley/fotbolls plan samt några kids. 
Rakt fram här var jag nere i vattnet och kände. Det var inte så varmt som jag trodde de skulle vara men jag har ju badat i isvak tidigare så detta skulle jag nog med fixa. om jag då inte äter innan ;)
 
 
 
 
Det som dem har tänkt på väldigt mycket i Birzibugga, det är att det ska vara barnvärnligt. Jag har nog aldrig sett ett sånt stort område med bara barnfamiljer på. Bakom mig på denna bilden kommer jag ihåg att där fanns det en utav alla lekplatser fylld med barn och föräldrar med då. Jag kan tänka mig att singlar som har barn går dit och träffa andra liksinnande med barn. Det skulle inte förvåna en. 
 
 
 
 
Här på denna bilden ser ni då en vanlig palm...jag gillar palmer =)
 
 
 
 
 
Ehm ja, den här bilden så ska de synas en röd manet. väldigt liten, men den syns. Här är vattnet dock grumligt, men det är pga vågorna som kom lite senare när vi gått ett tag. vågorna drar upp sanden på bottnen och här var det grundt med. 
Jag gick förövrigt och kollade efter snäckor. Hittade en fin gammal ouster(eng) skal. Men annars fanns de bara gamla torra musslor skal som satt fast och var skitsmå! :P
så det var ingen bra snäckstrand haha!
 
 
 
 
 
 
Bilden visar återigen stranden och vattnet. I vänstra sidan av kortet, bakom den vita båten. så kan man se ett högt torn. Vi trodde att de skuulle vara något med olja. vi vet inte vad, men de rök konstigt därifrån. 
 
 
 
 
 
 
 
Jajjemen, jag måste ju med få med den soliga-hav-skriva-vart-jag-är-hjärta  på stranden! Here it is!
 
 
 
 
 
Här är linslusen Masa på bild igen! Bakom honom var det ett hotell. Som hade rätt fräck design och arkitektur. det lixom lutade. Men sega jag kom på att jag ville ha en bild på huset sent. så därför kommer inte hela huset med ens såg jag nu!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Efter ett tag när vi gått där så var vi rätt hungriga och vi skulle hem igen. Bussen kom ganska så kvickt denna gången och eftersom man köper dagsbiljett(vi gör det, finns andra alternativ med) som då kostar 1.5 euro för en hel dag. Du får alltså åka buss hela dagen för så lite pengar. sjukt billigt återigen!" så det är bara att visa biljetten och sen är man välkommen på! toppen enligt mig. 
Arriva - Västtrafik 1-0
 
sen det med att bussarna har bara 1 dörr. så när man går på bussen väntar man först så att alla andra ska gå av som ska av och sedan hoppar man på. det är som att åka i en hinderbana här. man hoppar och skumpar och svänger snärt och igår såg vi en buss som körde hela sidan i en stoppskylt. inte särskilt säkert ja vet, men bara de är sjukt kul. Idag märkte jag med att dem har grym AC i bussarna med. Jäklar, satt och huttrade längst bak idag. För kallt. haha och utanför 23grader. inte fyskam ;)
Bussarna har kotrollanter med. det märkte vi på påvägen till birzibugga. bara visa biljetten så är det lugnt. jag ställde mig frågan om det var lönt att ha det eftersom dem bara ha en dörr in och ut ifrån bussen. man kan alltså inte tjuvåka tycker jag då. men så berättade masa (största tjuvåkaren jag känner) ;) att det är inte alltid busschuaffören ser datumet eller bryr sig och man kan åka på gammal biljett,,ja jo,,men då får väl busschuafförerna kolla nogrannare?! haha
 
 
 
 
Skakig busstur som ni kanske ser. här var en riktigt stor kyrka som vi åkte förbi. 
Man ser ju väldigt mycket när man åker bussen här. Dock hade jag velat stanna och gå av lite då och då för att kunna ta ett foto t ex.
 
 
 
 
 
 
Det är är en riktigt stor fontän i rondellen i Valetta. 
 
 
 
 
 
 
Här har vi ju mina misar igen. och ett bildbevis på att faktiskt väldigt många matar katterna. Köper kattmat med för att kunna göra de även om dem inte har katter själva. 
 
 
 
 
 
 
Denna bilden är med tagen igenom bussrutan ut på typiska maltesiska hus. Vi bor i ett sådant hus. 
Fast låt er inte luras av fasaden. går man innanför dörren på byggnanden kan ja slå vad om att det är sjukt fint inuti lägenheterna! Vår lägenhet är ett stort bevis :P
 
 
 
 
 
 
 
Väl på Bussen från valetta hem till oss i Sliema så stöter vi på nunnor. dem finns överallt. man ser dem lite då och då. Dem bara ler och säger ingenting.
 
 
 
 
 
 
 
Denna bilden tog jag nere på stranden i Birzibugga. Gamlingar som unga spelar. Alla är glada och ropar "Oueja!" och "meela!". Det är bland dem vanligaste orden här på Malta. Det första ordet betyder " Woow, häftigt, NEEEJ, JAA" det betyder olika saker och det brås på situationen är som man får tyda vad de innebär. 
det andra ordet betyder "ja, nej, typ, så, jaså, jadå, nejdå, självklart, såklart" aa ni ser, en del innebörder. så de gäller att kolla deras ansiktsuttryck och hänga med i den knackliga maltesengelskan. 

Kommentera

Publiceras ej